Uncategorized

Intervjuer med hedniska bloggare: Del 1 – Henrik från Ideell Kulturkamp

1. Berätta lite om dig själv och bloggen.

Jag är en herre i yngre medelåldern som kommer från Västergötland, bott i Dalarna och Gotland samt studerat i Uppsala. Har haft flera olika arbeten och skrivit några böcker, varav några om asatro. Bloggen jag mestadels skriver på är Ideell Kulturkamp som drivs av Ideella kulturföreningen. Det är inte bara jag som skriver men jag sköter det mesta. Omkring 10 till 12 personer har väl totalt bidragit med artiklarnas text och några till bara med bilder. Eftersom jag är ordförande i föreningen så är jag väl också ansvarig för det som skrivs på bloggen.

2. Hur upptäckte du personligen asatro?

Ja det växte fram med åren. Jag har alltid på något sätt ansett att det är mer sanning i den grekisk-romerska mytologin och hinduismen än i de tre ”riktiga” religionerna judendom, kristendom och islam. Självfallet tyckte jag att asatron var viktigare och mer äkta än någon annan tro. Det är vår trosgrund i Sverige ungefär som rodnovery är slavernas och hellenism är grekernas. Var i tonåren då jag blev troende aktivt. Det var ingen så kallad kris utan det växte fram eller rättare det fanns där.

3. Hur bedriver du din asatro?

Ofta brukar jag läsa ur äldre eddan varje dag. Men jag har någon liten ceremoni varje dag. Försöker ha en lite ceremoni varje dag, en lite större i veckan samt blotar vanligen en gång i månaden.

4. Hur tror du att framtiden för asatro i Norden ser ut?

Det ser i dagsläget ganska bra ut. Folk börjar förstå att det är en ”riktig” religion och inte levande rollspel är vikingaromantik. Yngre människor som inte är så indoktrinerade i kristendomen har lättare att acceptera asatron som religion än äldre folk som är 65 år och uppåt. De fick ju lära sig att kristendomen var den enda rätta tron och allt andligt liv måste gå genom kyrkan. 

Men det är inte bara ljus och muntra toner. I ärlighetens namn lever vi i ett samhälle där etniska svenskar, det är mest sådana som söker sig till asatron helst inte ska ha religiösa tankar. Vi ska nöja oss med lite intetsägande humanism om vi behöver lite andlighet. Samtidigt så kommer det folk från hela världen till Sverige. Och ärligt, hur många muslimer anser att asatro är en riktig religion?  Tyvärr sitter monoteistnormen i väggarna när det gäller religion. Säg att du tror på en gud, det är okej, säg att du inte tror på någon gud, inga problem. Säg att du tror på flera gudar och gudinnor ja då blir många helt ställda. Polyteism är svårsmält för monoteister och ateister.

Ju fler som ägnar sig åt asatro och nyhedendom desto mer finns det risk för splittringar. Det är egentligen inga problem. Asatro är inte en centraliserad religion med massor med dogmer hur saker och ting ska vara.  Vill man så är det inga problem att acceptera stora skillnader inom religionen. Man får vara lite ”oense om att man är oense”. Men så finns det alltid de som säger att de har rätt i allt. Sedan får man inte förglömma att det största inre hotet mot asatron är just av politisk och inte religiös art. Enligt mig så är värsta exemplet på det samfund som började som asatrosamfund men av politiska skäl blev forn sed och de facto blev en slags sekt för personer långt ut på vänsterkanten.

Jag är också skeptisk att folk använder asatron på andra sidan av den politiska skalan. Är ärligt talat inte alls förtjust i folk som använder asatrons symboler i nationell politik. Är de troende är det en sak, men ärligt det finns nog många nationella som använder våra fäders tro som ett sätt att få ut politisk budskap och inte ett andligt sådant.

Sedan får man inte glömma att samhällets styrande helst inte vill att vi ska ägna oss åt religion. Märker makthavarna vare sig de är röda eller blå att allt fler människor tycker det är viktigare att tro på Gerd och Frej än att rösta, ja då kan nog samhällets styrande hitta på både det ena och det andra. Vidare så kan politikerna försöka påverka asatron genom att stödja vissa grupper och samfund. Ungefär som makthavarna i dag pushar fram lågkyrkliga präster i den svenska kyrkan.

Jag hävdar att asatro är en religion och inte en kultur. Det är viktigt att få folk att inse detta. Det är det viktigaste i dagsläget.


5. Varför är det viktigt att minnas de ”forna” gudarna?


Därför att det är den sanna religionen. Ja nu lät jag lite fundamentalistiskt men det var meningen. Det är ju de som skapat världen, inte någon osynlig filur från öknen som har en slags son utanför äktenskapet, eller om han nu var en arabisk kamelförsäljare.

6. Hur bör vi göra för att fler ska få upp ögonen för asatron?

Blogga på, försöka synas mer i det offentliga livet. Jag har själv nämnt asatro i olika lokaltidningar jag skriver i. Att fler blir mer öppna med religionen och vågar använda sina namn när de uttalar sig i religiösa frågor. Det är inte olagligt att vara asatroende i dag och du kan knappats förbjudas ha din religion så dags att sträcka på sig. Man kommer inte till Valhall om man gömmer sig bakom alias och dataskärmar.


7. Slutligen, hur tycker du att man bäst personifierar asatron: en torshammare runt halsen, ett bra (vikinga)skägg eller nordiska/hedniska tatueringar?

Skäggig är jag, hammaren har jag runt halsen samt smycken som ska symbolisera Solen, Tyr, Oden, Tor, Frej, Gerd, Freja och valkyriorna. Har ingen tatuering och vill inte ha någon heller. Så Tors hammare får bli mitt svar.

Standard

One thought on “Intervjuer med hedniska bloggare: Del 1 – Henrik från Ideell Kulturkamp

  1. Pingback: Vittnen berättar… ”Låt nya röster sjunga” ! | Hedniska Tankar

Kommentera

