Uncategorized

Intervju med Micke från Nordiska Asa-samfundet

Asatemplet har varit i kontakt med Micke från Nordiska Asa-samfundet och fått svar på några frågor.

1. Berätta lite om dig själv och samfundet?

– Hejsan Micke heter jag, ledamot och skribent på Nordiska Asa-samfundet. Samfundet har funnits sedan midsommar 2014, den 26 feb. i år blev vi godkända av kammarkollegiet och är nu ett registrerat samfund.

2. Hur upptäckte du personligen asatro?

– Jag har alltid haft ett intresse av vikingar sedan barnsben och nu på äldre dagar har jag läst mer och mer om Asatron. Det problemet jag stod inför då, var att jag hade svårt att finna någon grupp av något slag där man kunde träffa likasinnade, till slut så hittade jag Asa-samfundet och blev medlem direkt. Så det var inget som kom sådär direkt, utan det har växt sig större med tiden. Det jag hade läst innan om Asatron fick mig att känna igen mig i hur jag själv lever och tänker, när jag sedan efter att blivit medlem och fick börja skriva inlägg och texter på samfundets hemsida och fb kände jag att jag hittat tillbaka till mig själv.

3. Varför är det viktigt med ett asatro-samfund?

– Det är väldigt viktigt att vi minns vårt förflutna och aldrig glömmer bort våra förfäders slit med att bygga upp vårt land. Vi kan genom samfundet föra samman alla med samma syn på livet. Vi vill bevara våra traditioner och ta tillbaka den sanna meningen med våra högtider. Vi kan samla grupper med likasinnade för blot, vilket vi kommer att göra för första gången nu till midsommar vid Rökstenen.

4. Hur tror du personligen att framtiden för asatro i Norden ser ut?

– Asatron har en stor framtid då den nu börjat att uppmärksammas mer och mer. Vi ser det som vår uppgift att i media och annat berätta att det finns ett alternativ till dem som inte känner sig hemma i andra religioner. I och med att vi växer som samfund och får igång flera regioner så kommer det att sprida sig över landet och som sagt samla ihop de Asatroende som finns runt om i landet men som kanske inte funnit likasinnade att diskutera med.

5. Vad har samfundet för planer på kort sikt?

– Just nu ligger mycket arbete på att få ut texter om tex runor och gudar och gudinnor på hemsidan. Vi håller även på med att lämna in en ansökan om att få medlemmarnas årsavgift på skatten. Vi planerar för fullt inför blotet vid Rökstenen på midsommar vilket känns fantastisk kul då det blir vår riktigt första offentliga sammankomst.

6. Hur gör samfundet för att nå ut till fler och få fler medlemmar?

– Vi jobbar hårt med att synas i media för att kunna sprida ordet om samfundet. Vi har en Facebooksida som ses av många varje dag där vi också lägger ut evenemang som tex en träff på Birka nu i Maj. Vi har även startat upp en youtubekanal där vi lägger ut bland annat radio-intervjuer.

7. Slutligen, vad vill du personligen säga till bloggens läsare?

– Jag skulle vilja säga till alla att gå in på vår hemsida http://www.asa-samfundet.se och läsa mer om oss, och om de finner det intressant ta kontakt med oss för en diskussion eller bli medlem i vårt samfund.

imageMicke från Nordiska Asa-samfundet

Standard

2 thoughts on “Intervju med Micke från Nordiska Asa-samfundet

  1. Visst skall vi veta vad båra förfäder höll på med. Men för mig finns bara en Gud och hans enfödde son och vår herre Jesus kristus .

    har fått bönhörelser flera gånger då jag bett för dödssjuka som blivit miakulöst friska så även läkarna blivit troende då de sett miraklen.
    Ha det då bra!
    Gud välsigne dig och oss slla från all ondska i världen.

    Gilla

Kommentera

